Να σταματήσει η άκρως επιζήμια για την οικονομία και προκλητικά αδικαιολόγητη εκποίηση των 14 Περιφερειακών Αερολιμένων

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΛΑΪΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ενημερώνουμε τον ελληνικό λαό ότι κατά τη διάρκεια των διερευνητικών εντολών, η Βουλή δεν έχει κλείσει. Στα πλαίσια της λειτουργίας της Βουλής, η Κ.Ο. της Λαϊκής Ενότητας καταθέτει την παρακάτω ερώτηση.

 

ΛΑΪΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα, 24 Αυγούστου 2015

 

Προς τους κ.κ. Υπουργούς:

-       Οικονομικών

-       Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού

-       Επικρατείας για τον Συντονισμό του Κυβερνητικού Έργου

-       Εθνικής Άμυνας

-       Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας

 

 

Θέμα: «Να σταματήσει η άκρως επιζήμια για την οικονομία και προκλητικά αδικαιολόγητη εκποίηση των 14 Περιφερειακών Αερολιμένων»

Την 27-07-15 29 βουλευτές καταθέσαμε για το συγκεκριμένο θέμα Ερώτηση και ΑΚΕ σχετικά με την εκποίηση των 14 Περιφερειακών Αερολιμένων, η οποία δυστυχώς δεν έχει ακόμα απαντηθεί. Στην εν λόγω παρέμβαση αποδεικνύαμε με τεχνικοοικονομικά στοιχεία και τονίζαμε με ιδιαίτερη έμφαση τα κάτωθι:

 

  • Με καθαρά οικονομικούς όρους, το ελληνικό κράτος θα έχει από την εν λόγω ιδιωτικοποίηση τετραπλάσια έως και πενταπλάσια απώλεια εσόδων. Επομένως δεν υπάρχει καμία πολιτική λογική σε μια τέτοια πράξη που θα επιφέρει - ιδιαίτερα εν καιρώ κρίσης -  τόσο μεγάλη απώλεια δημοσίων εσόδων.
  • Η νησιωτικότητα κάποιων Περιφερειών της Ελλάδας καθιστά τα αεροδρόμια άκρως αναγκαία για την ενδοπεριφερειακή κοινωνική συνοχή, την αναπτυξιακή και τουριστική προοπτική των νησιών και την εθνική ασφάλεια.
  • Η δρομολογούμενη ιδιωτικοποίηση αντίκειται στο Σύνταγμα της Ελλάδας. Τα αεροδρόμια ανήκουν στα ιδιόχρηστα πράγματα και η μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ των δικαιωμάτων χρήσης, διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης με σαφή προοπτική την παραχώρηση της κυριότητας, υποκρύπτει απαγορευμένη εμπράγματη διάθεση δημόσιας περιουσίας για διάφορους από την θεσμοθέτησή της σκοπούς.
  • Τα ελληνικά αεροδρόμια πρέπει να παραμείνουν δημόσια, όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Μπορούν να διπλασιάσουν την επιχειρησιακή ικανότητα και τα κέρδη τους, άρα και τα δημόσια έσοδα. Μπορούν υπό δημόσιο έλεγχο να εγγυηθούν την εθνική ασφάλεια και την αναπτυξιακή προοπτική του τόπου προς όφελος όλων.

 

Αντ΄ αυτού και ενώ για πολλά χρόνια ήταν απόλυτα ξεκάθαρες οι πολιτικές θέσεις του κόμματος που στηρίζει τη σημερινή συγκυβέρνηση, στις 17 Αυγούστου δημοσιεύτηκε το επίμαχο ΦΕΚ [98 Ά], με το οποίο εγκρίνεται η υπογραφή από το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ της Σύμβασης Παραχώρησης των Αεροδρομίων στην Fraport AG - Slentel Ltd, δηλαδή στο Γερμανικό Δημόσιο!

Για την απόφαση αυτή, ουδέποτε δόθηκε κάποια πολιτική εξήγηση στις τοπικές κοινωνίες και στις εκατοντάδες αυτοδιοικητικές αρχές και παρατάξεις, κοινωνικούς φορείς και κινήματα πολιτών που παλεύουν για την αποτροπή της εκποίησης των Περιφερειακών Αερολιμένων, αφού διαφαίνεται με σαφήνεια ο αναπτυξιακός μαρασμός και το αρνητικό κοινωνικό - ταξικό πρόσημο που συνοδεύει αυτή την παραχώρηση.

 

Επειδή, αν ιδιωτικοποιηθούν με αυτούς τους όρους από το ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση, θα πρόκειται κυριολεκτικά για υφαρπαγή βασικών περιουσιακών στοιχείων του κράτους έναντι πινακίου φακής και για υποταγή της παραγωγικής διαδικασίας και της κοινωνικής ανάπτυξης της χώρας, στα κερδοσκοπικά συμφέροντα της κοινοπραξίας Fraport AG - Slentel Ltd,

 

Επειδή οι συνέπειες από την υποθήκευση των κρατικών αναπτυξιακών μας υποδομών θα είναι μη αναστρέψιμες και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει η σημερινή κυβέρνηση να χρεωθεί το βάρος αυτής της ιστορικής πράξης, με τη δικαιολογία της άσκησης ωμών εκβιασμών από τους δανειστές,

 

Επειδή, αν ολοκληρωθεί η εν λόγω ιδιωτικοποίηση, θα γίνει ενάντια στα συμφέροντα της Ελλάδας και θα αποτελέσει αντικείμενο μελλοντικής διερεύνησης οικονομικού σκανδάλου, 

 

Επειδή οι Κρατικοί Αερολιμένες ανήκουν στο λαό και οφείλουν να παραδοθούν στις επόμενες γενιές ως περιουσία του ελληνικού κράτους,

 

Επειδή η διαχείριση της δημόσιας περιουσίας πρέπει να είναι ΔΙΑΦΑΝΗΣ και ΕΛΕΓΚΤΕΑ,

 

Επειδή η μεγάλη πλειοψηφία των συγκεκριμένων 14 αεροδρομίων είναι άκρως κερδοφόρα και θα προκαλεί ακόμα μεγαλύτερη στέρηση δημόσιων εσόδων,

 

Επειδή η σύμβαση «εκχώρησης» είναι αποτέλεσμα των προηγούμενων μνημονιακών κυβερνήσεων και των δεσμεύσεών τους έναντι των δανειστών που η σημερινή κυβέρνηση τηρεί κατά γράμμα,

 

Επειδή η εκχώρηση τέτοιου εθνικού πλούτου θα επηρεάσει ακόμα περισσότερο αρνητικά τις εργασιακές σχέσεις χωρίς ουσιαστικά μισθολογικά, συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά δικαιώματα για εργαζόμενους στις αερομεταφορές, στον τουρισμό, κ.λπ. με τη δημιουργία ειδικών «οικονομικών ζωνών» στα πρότυπα οικονομικών προτεκτοράτων,

 

Επειδή η αμυντική θωράκιση, η κοινωνική και γεωγραφική συνοχή στα περιφερειακά νησιά παραμένει υψηλή προτεραιότητα για τη χώρα μας,

 

Επειδή η γεωπολιτική και η αμυντική στρατηγική της πατρίδας μας συνδέεται με την αεροπολιτική στρατηγική, τόσο στον τομέα της εμπορικής εκμετάλλευσης αλλά και την αποτρεπτική της ικανότητα για την χρήση των περιφερειακών αεροδρομίων από τις ένοπλες δυνάμεις σε περιόδους μείζονος εθνικής σημασίας,

 

 

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί :

 

1. Τι προτίθενται να πράξουν για την άμεση ακύρωση της ιδιωτικοποίησης των Περιφερειακών Κρατικών Αερολιμένων;

2. Τι προτίθενται να πράξουν για τη διερεύνηση του πολιτικού και οικονομικού σκανδάλου της εκποίησης των 14 Περιφερειακών Κρατικών Αερολιμένων;

3. Προτίθενται να αποδώσουν δικαιοσύνη σε μια τέτοια πράξη που ζημιώνει το ελληνικό δημόσιο και θέτει σε άμεση επισφάλεια την κοινωνική συνοχή της χώρας και την εθνική της ασφάλεια - κυριαρχία;

4. Πώς δικαιολογούν και τεκμηριώνουν στην παρούσα οικονομική συγκυρία, την πρόθεση της ιδιωτικοποίησης των Αεροδρομίων, από τη στιγμή που θα προκύψουν τεράστιες απώλειες στα δημόσια έσοδα;

 

 

 

Οι ερωτώντες βουλευτές

 

Σαμοΐλης Στέφανος

Αμμανατίδου - Πασχαλίδου Λίτσα

Γαϊτάνη Ιωάννα

Δελημήτρος Κώστας

Ζάννας Ζήσης

Ήσυχος Κώστας

Ιωαννίδης Ηλίας

Κριτσωτάκης Μιχάλης

Κυρίτση Αγλαϊα

Κώτσιας Θωμάς

Λαπαβίτσας Κώστας

Λεουτσάκος Στάθης

Ουζουνίδου Ευγενία

Πετράκος Θανάσης

Σκούμας Θανάσης

Σταθάς Γιάννης

Στρατούλης Δημήτρης

Τσανάκα Αλεξάνδρα

Χαραλαμπίδου Δέσποινα

Ψαρρέα Έλενα

 

 

Τεράστια και αδικαιολόγητη η οικονομική ζημία από τη δρομολογούμενη εκποίηση των 14 Περιφερειακών Αερολιμένων

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

ΣΥΡΙΖΑ

Αθήνα 27 Ιουλίου 2015

ΕΡΩΤΗΣΗ - ΑΚΕ

 

Προς τους κ.κ. Υπουργούς

-          Οικονομικών

-          Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού

-          Επικρατείας για τον Συντονισμό του Κυβερνητικού Έργου

-          Εθνικής Άμυνας

-          Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας

 

Θέμα: Τεράστια και αδικαιολόγητη η οικονομική ζημία από τη δρομολογούμενη εκποίηση των 14 Περιφερειακών Αερολιμένων.

Μελετώντας την Πρόταση του Πανελλήνιου Συλλόγου Αερολιμενικών [αρ.  Πρωτ. 02/06-04-2015] και βάσει των όρων της αδιαφανούς - ως προς τη μεθόδευση και το σύνολο των τεχνοοικονομικών αναλύσεων - Σύμβασης Παραχώρησης των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport AG - Slentel Ltd, προκύπτουν τα εξής προκλητικά αντικειμενικά συμπεράσματα:

Α. Ως προς την οικονομία

Η Fraport AG - Slentel Ltd για τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση, θα πληρώσει εφάπαξ στο ελληνικό δημόσιο 1,234 δις ευρώ, τη στιγμή που η γερμανική εταιρεία διαχείρισης του αερολιμένα Αθηνών (Hochtief), χρωστάει 1,4 δις. ΦΠΑ στο κράτος. Τα 1,234 δις ευρώ, ισοδυναμούν με τα τριετή καθαρά έσοδα του κράτους από τα αεροδρόμια.

Το εφάπαξ αυτό “τίμημα” στην πραγματικότητα περιορίζεται σε περίπου 0,7 δις ευρώ, διότι με την ιδιωτικοποίηση, το δημόσιο θα κληθεί να επιστρέψει στην Ε.Ε. - να χρεώσει δηλαδή σε βάρος εθνικών πόρων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων - τα 520 εκατ. ευρώ έργων ΕΣΠΑ που ήδη “τρέχουν” στα αεροδρόμια της Θεσ/νίκης και των Χανίων.        

Το ετήσιο μίσθωμα που θα καταβάλει η Fraport AG - Slentel Ltd είναι 0,023 δις. Αυτό ισοδυναμεί   για παράδειγμα, με τον ετήσιο περίπου τζίρο του Κρατικού Αερολιμένα Κέρκυρας, είναι δε λιγότερο από τα ετήσια έσοδα του κράτους από τις εμπορικές και μόνο χρήσεις σε όλα τα αεροδρόμια.  

Ο ιδιώτης ενώ στη σαρανταετία θα εισπράξει πάνω από 22 δις ευρώ, θα αποδώσει στο κράτος μόνο 3,85 δις, την ίδια στιγμή που το δημόσιο μόνο από το “σπατόσημο” θα έχει στη σαρανταετία έσοδα 8 δις ευρώ.

Αν εκποιηθούν τα οικονομικά εύρωστα αεροδρόμια, που χρηματοδοτούν σήμερα τα οικονομικά αδύναμα (Κάρπαθος, Ικαρία, Χίος, Νάξος, Σητεία, Σύρος, Αστυπάλαια, Κύθηρα, Κάσος, Καστελλόριζο, Λέρος, Λήμνος, Μήλος, Πάρος, Σκύρος, Αλεξανδρούπολη, Ιωάννινα, Καλαμάτα), τότε δημιουργείται άλλη μια «τρύπα» στον κρατικό προϋπολογισμό. Με δεδομένο το γεγονός  των χαμηλών προσόδων πολλών μικρών αερολιμένων, η βιωσιμότητά τους σε συνθήκες αγοράς και ανταγωνισμού θα είναι αδύνατη.

Υπάρχουν συμβόλαια παραχώρησης ακινήτων της ΥΠΑ ευθέως  ανακλητά, που έως τώρα αξιοποιούνται από Ελληνικά Αθλητικά Κέντρα, ΟΤΑ κλπ. Όλα αυτά αν ανακληθούν από τον ιδιώτη,  θα δημιουργήσουν επιπλέον έξοδα για το κράτος και την αυτοδιοίκηση. Αντίστοιχη απώλεια εσόδων, θα υπάρξει από τη μη αξιοποίηση παροπλισμένων εγκαταστάσεων των Αερολιμένων από υπηρεσίες της τοπικής αυτοδιοίκησης που τώρα δαπανούν τεράστια ποσά σε μισθώματα.      

Με καθαρά οικονομικούς όρους, το ελληνικό κράτος θα έχει από την εν λόγω ιδιωτικοποίηση τετραπλάσια έως και πενταπλάσια απώλεια εσόδων.


Β. Ως προς την κοινωνία, τον τουρισμό και την εθνική ασφάλεια - κυριαρχία

Η νησιωτικότητα κάποιων Περιφερειών της Ελλάδας, καθιστά τα αεροδρόμια άκρως αναγκαία για την ενδοπεριφερειακή κοινωνική συνοχή, την αναπτυξιακή προοπτική των νησιών και την εθνική ασφάλεια.

Αν σκεφτούμε ότι στις νησιωτικές περιφέρειες ο βαθμός εξάρτησης του Τουρισμού από τις αερομεταφορές, κυμαίνεται από 85% έως 90%, τότε εύκολα διαπιστώνουμε τον έλεγχο που μπορεί να επιβάλει στο τουριστικό κεφάλαιο το οποιοσδήποτε ιδιωτικό μονοπώλιο, εν προκειμένω της Fraport AG - Slentel Ltd. Επιπρόσθετα, κανένα ιδιωτικό αεροδρόμιο δεν θα κρατήσει χαμηλά τα τέλη χρήσης, ώστε να αυξηθεί η τουριστική κίνηση ή να εξυπηρετηθούν οι κοινωνικές ανάγκες μιας περιοχής.

Η γεωπολιτική θέση των νησιωτικών περιφερειών και οι καταιγιστικές πολιτικές εξελίξεις στα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο, υπογραμμίζουν τον σημαντικό ρόλο των κρατικών αεροδρομίων στα θέματα εθνικής άμυνας και στρατηγικής.

Η δρομολογούμενη αποκρατικοποίηση είναι αντικείμενη στο Σύνταγμα της Ελλάδας. Τα αεροδρόμια ανήκουν στα ιδιόχρηστα πράγματα και η μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ των δικαιωμάτων χρήσης, διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης με σαφή προοπτική την παραχώρηση της κυριότητας, υποκρύπτει απαγορευμένη εμπράγματη διάθεση δημόσιας περιουσίας για διάφορους από την θεσμοθέτησή της σκοπούς. Είναι αντικείμενη στην αρχή της λαϊκής κυριαρχίας, αντιτιθέμενη στην εθνική ασφάλεια και την αρχή της αναλογικότητας.

 

Επειδή,  δεν υπάρχει πολιτική και οικονομική λογική, σε μια πράξη που θα επιφέρει - εν καιρώ κρίσης -  τόσο μεγάλη απώλεια δημοσίων εσόδων.

Επειδή, τα ελληνικά αεροδρόμια πρέπει να παραμείνουν δημόσια, όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Μπορούν να διπλασιάσουν την επιχειρησιακή ικανότητα και τα κέρδη τους, άρα και τα δημόσια έσοδα. Μπορούν υπό δημόσιο έλεγχο να εγγυηθούν την εθνική ασφάλεια και την αναπτυξιακή προοπτική του τόπου προς όφελος όλων. 

Επειδή, αν ιδιωτικοποιηθούν με αυτούς τους όρους από το ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση, θα πρόκειται κυριολεκτικά για υφαρπαγή βασικών περιουσιακών στοιχείων του κράτους έναντι πινακίου φακής και για υποταγή της παραγωγικής διαδικασίας και της κοινωνικής ανάπτυξης της χώρας, στα κερδοσκοπικά συμφέροντα της κοινοπραξίας Fraport AG - Slentel Ltd.  

Επειδή, το ίδιο θα συμβεί και στην περίπτωση ιδιωτικοποίησης υπό τη μορφή κοινοπρακτικού σχήματος (ΣΔΙΤ), τόσο λόγω της υπάρχουσας νομοθεσίας όσο και λόγω της ουσιαστικής πρόθεσης της Fraport AG - Slentel Ltd για εύκολο και γρήγορο κέρδος, που σε καμία περίπτωση δεν θα την αποτρέψει από την μονοπωλιακή πρακτική της περικοπής εργαζομένων και της αύξησης των ναύλων. Εξάλλου, ήδη οι Κρατικοί Αερολιμένες έχουν συνάψει επιχειρηματικές σχέσεις με ιδιωτικές εταιρίες και ομίλους στα πλαίσια των ΣΔΙΤ και ήδη το 80% των εργαζομένων σε αυτούς απασχολούνται από ιδιωτικές εταιρείες χρηστών των Αερολιμένων. 

Επειδή, οι συνέπειες από την υποθήκευση των κρατικών αναπτυξιακών μας υποδομών, θα είναι μη αναστρέψιμες και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει η σημερινή κυβέρνηση να χρεωθεί το βάρος αυτής της ιστορικής πράξης, με τη δικαιολογία της άσκησης ωμών εκβιασμών από τους δανειστές.

Επειδή, αν ολοκληρωθεί η εν λόγω ιδιωτικοποίηση, θα γίνει ενάντια στα συμφέροντα της Ελλάδας και θα αποτελέσει αντικείμενο μελλοντικής διερεύνησης οικονομικού σκανδάλου.

Επειδή, οι Κρατικοί Αερολιμένες ανήκουν στο λαό και οφείλουν να παραδοθούν στις επόμενες γενιές ως περιουσία του ελληνικού κράτους.

Επειδή, η διαχείριση της δημόσιας περιουσίας πρέπει να είναι ΔΙΑΦΑΝΗΣ και ΕΛΕΓΚΤΕΑ.

 

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί :

  1. 1.Τι προτίθενται να πράξουν για την ακύρωση της επιζήμιας για την οικονομία και την κοινωνία της Ελλάδας ιδιωτικοποίησης των Περιφερειακών Κρατικών Αερολιμένων;
  2. 2.Σε ποιες ενέργειες θα προβούν για να αναβαθμιστεί και να παραμείνει η ΥΠΑ υπό δημόσιο έλεγχο, ενταγμένη στο δημόσιο τομέα και όχι με νομικά μορφώματα του εταιρικού δικαίου, που εύκολα μπορούν να αποτελέσουν λεία των αρπακτικών των πολυεθνικών εταιρειών και των θυγατρικών τους;
  3. 3.Τι προτίθενται να πράξουν για την ορθολογική διαχείριση ίδιων ανταποδοτικών πόρων των αεροδρομίων, σε συνδυασμό με μια τιμολογιακή πολιτική που καθορίζεται από το Κράτος, προς όφελος της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας;
  4. 4.Σε ποιες ενέργειες θα προβούν για να εξασφαλιστεί η διαφάνεια στη διαχείριση των κονδυλίων της ΥΠΑ με δημοσίευση οικονομικών στοιχείων και εκπόνηση πενταετών αναπτυξιακών πλάνων;
  5. 5.Τι προτίθενται να πράξουν για την άμεση πρόσληψη προσωπικού για την κάλυψη των ελλείψεων και η γενικότερη ανανέωση του προσωπικού της;
  6. 6.Τι προτίθενται να πράξουν για τη διερεύνηση του οικονομικού σκανδάλου της εκποίησης των 14 Περιφερειακών Κρατικών Αερολιμένων;
  7. 7.Σε ποιες ενέργειες θα προβούν για την είσπραξη των 1,4 δις περίπου ευρώ ΦΠΑ από την γερμανική εταιρεία (Hochtief) διαχείρισης του αερολιμένα Αθηνών, για την οποία έχουν ήδη εκδοθεί 6 σχετικές νομικές καταδικαστικές αποφάσεις.
  8. 8.Πώς δικαιολογούν και τεκμηριώνουν στην παρούσα οικονομική συγκυρία, την πρόθεση της ιδιωτικοποίησης των Αεροδρομίων, από τη στιγμή που θα προκύψουν τεράστιες απώλειες στα δημόσια έσοδα;

 

Παρακαλούνται οι κ.κ. Υπουργοί να καταθέσουν στο σώμα:

  1. 1.Τους ακριβείς όρους και το σύνολο των οικονομοτεχνικών αναλύσεων της Σύμβασης του ΤΑΙΠΕΔ με την Fraport AGSlentel Ltd για τα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια.
  2. 2.Τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που υποχρεωτικά συνοδεύουν την Σύμβαση για ταΠεριφερειακά Αεροδρόμια
  3. 3.Τη Μελέτη Κόστους - Ωφέλειας της εν λόγω Σύμβασης.  

 

ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ - ΑΙΤΟΥΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ

 

Σαμοΐλης Στέφανος

 

Αμμανατίδου-Πασχαλίδου Λίτσα

 

Βάκη Φωτεινή

 

Βαρδάκης Σωκράτης

 

Γαϊτάνη Ιωάννα

 

Γεωργοπούλου-Σαλτάρη Έφη

 

Γιαννακίδης Ευστάθιος

 

Δελημήτρος Κώστας

 

Ζάννας Ζήσης

 

Ζαχαριάς Κώστας

 

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

 

 Ιωαννίδης Ηλιας

 

Καββαδία Αννέτα

 

Καρακώστα  Εύη

 

Κατσαβριά-Σιωροπούλου Χρυσούλα

 

Kριτσωτάκης Μιχάλης

 

Κυριακάκης Βασιλης

 

Κυρίτση Αγλαΐα

 

Κωστοπαναγιώτου Ηλίας

 

Λέβα Βασιλική

 

Μανιός Νίκος

 

Μπαλαούρας Γεράσιμος

 

Πετράκος Θανάσης

 

Σκούμας Θανάσης

 

Σταθάς Γιάννης

 

Σωτηρίου Ελένη

 

Τσανάκα Αλεξάνδρα

 

Χαραλαμπίδου Δέσποινα

 

Χατζηλάμπρου Βασίλης 

Ζητήματα αδιαφάνειας στην οικονομική διαχείριση Κληροδοτημάτων τoυ Γηροκομείου Αθηνών.

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ  ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

Αθήνα, 10 Ιουλίου 2015

Ερώτηση  και Αίτηση  Κατάθεσης  Εγγράφων

Προς τον κ. Υπουργό Δικαιοσύνης,  Διαφάνειας και  Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Θέμα: Ζητήματα αδιαφάνειας στην οικονομική διαχείριση  Κληροδοτημάτων τoυ  Γηροκομείου Αθηνών.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Έθνος στις 21/06/2015 ,που κάνει λόγο για πόρισμα-καταπέλτη από τη Εισαγγελία Εφετών και μετά από έλεγχο της Οικονομικής Αστυνομίας, σε λογαριασμούς μελών του ΔΣ  του Γηροκομείου Αθηνών-Ελεήμον Εταιρία Αθηνών, βρέθηκαν  υψηλότερα ποσά από τα δηλωθέντα. Επίσης  καταγγέλλονται  παράνομες αναλήψεις κληροδοτημάτων, χαριστικές μισθώσεις  ακινήτων, τρύπα στο ταμείο της εταιρείας και στον λογαριασμό όπου φυλάσσονταν τα χρήματα των φιλοξενούμενων ηλικιωμένων.

Το Γηροκομείο Αθηνών φιλανθρωπικό ίδρυμα  που  διαχειρίζεται η "Ελεήμων Εταιρεία Αθηνών", έχει σκοπό να υπηρετήσει την αξιοπρεπή διαβίωση ανήμπορων οικονομικά, ηλικιωμένων συνανθρώπων μας, δεδομένης και της  έλλειψης  παρόμοιων κρατικών δομών. Η ανικανότητα των τελευταίων Διοικήσεων του Σωματείου που έχει στην κατοχή του 1000 ακίνητα και κληροδοτήματα αρκετών εκατομμυρίων ευρώ αλλά και η προσπάθεια συγκάλυψης από τις προηγούμενες κυβερνήσεις έχει φέρει τα εξής αποτελέσματα:

- χρέος προς την Εφορία ανέρχεται στο ποσό των 5.400.000 ευρώ χωρίς να υ - υπολογίζεται το Ειδικό Τέλος Ακινήτων για 1000 ακίνητα και προς το ΙΚΑ για ασφαλιστικές εισφορές για  τους εργαζόμενους ανέρχεται στα ποσό των 10300000 ευρώ.

–Οι εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι για παραπάνω από 55 μήνες, με περίπου 5 εκατομμύρια χρέος για μισθούς παρά τις δεσμεύσεις των πρώην Υφυπουργών Εργασίας  κ.κ. Παναγιωτόπουλου, Κεγκέρογλου  στους  εκπροσώπους των εργαζομένων για επικείμενη  λύση. Λαμβάνουν με δικαστικές αποφάσεις  οφειλόμενους  μισθούς  παρελθόντων ετών (2010-2015).

- Όπως αναφέρεται σε πορισματικές εκθέσεις, είναι σχεδόν μηδενικά τα ταμειακά υπόλοιπα Κληροδοτημάτων, λόγω παράνομων αναλήψεων από τους λογαριασμούς τους. Υπάρχει εισηγητική έκθεση καταλογισμού ποσού 8.600.000 ευρώ (από τον Ιούλιο του  2013) με τους νόμιμους τόκους από το Περιφερειακό Συμβούλιο Εθνικών Κληροδοτημάτων (Π.Σ.Ε.Κ.) Αττικής, που αναφέρεται στη διαχείριση των κληροδοτημάτων Αδάμ και Καλογερόπουλου μια το χρονικό διάστημα 2008-2013, διάστημα προεδρίας του Αρχιμανδρίτη Προκοπίου Μπούμπα που διατελεί πρόεδρος επί  8ετία στην Ελεήμονα Εταιρία Αθηνών -Γηροκομείο Αθηνών, με αναφορά και στους διατελέσαντες συμβούλους - ταμίες Χ. Βασιλείου και Μαν. Γρινιεζάκη.

 Η εισήγηση καταλογισμού των παρανόμως αναληφθέντων ποσών των κληροδοτημάτων Σ. Αδάμ και Ευσ. Καλογερόπουλου εκκρεμεί από το 2013. Το Περιφερειακό Συμβούλιο Εθνικών Κληροδοτημάτων ζητά με το αριθ. πρωτ. ΕΜΠ. Οικ. 8/12-08-2013 (επίσης με το αριθ. πρωτ. οικ. 3722/23-10-2013  και σειρά άλλων εγγράφων) προς την ΔΙνση Επιθεώρησης  Διαχείρισης  Εθνικών Κληροδοτημάτων του  Υπουργείου  Οικονομικών να διευκρινιστούν συγκεκριμένα στοιχεία (ταυτότητα προσώπων που μετείχαν στην Διοίκηση τα χρόνια 2008-2013 κ.λ.π.) που αναφέρονται στις εκθέσεις διαχειριστικών ελέγχων του Οικονομικών Επιθεωρητών , σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στην ως άνω αναφερόμενη γνωμοδότηση. Επίσης εκκρεμεί η αντικατάσταση του Δ.Σ. της Ελεήμονος Εταιρίας Αθηνών τουλάχιστον ως διαχειριστές των εν λόγω κεφαλαίων αυτοτελούς διαχείρισης για παράβαση των διατάξεων και του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου κατ εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4182/2013 και εφόσον κριθεί σκόπιμο από το ΠΣΕΚΑ για όλα τα κληροδοτήματα και τις κληρονομίες που καταλείπονται στην Ελεήμον Εταιρία Αθηνών αφού συνεχίζεται η παράνομη χρήση των αυτοτελών κεφαλαίων.

Μετά από 2 και πλέον χρόνια από την εισήγηση του καταλογισμού από το ΠΣΕΚΑ , δεν έχει γίνει απολύτως καμία ενέργεια. Η ανάγκη προστασίας των εθνικών κληροδοτημένων παραμένει ζητούμενο.

 Σε απάντηση του πρώην Υπουργού Δικαιοσύνης Χ. Αθανασίου σε σχέση με τα  παραπάνω, τον Μάρτιο του 2014 ,στην υπ αριθμόν 6831(823/10-03-2014 ερώτηση  βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, αναφέρεται ότι: «Σύμφωνα με το υπ αρίθμ. 158868/18.03.2014 έγγραφο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, κατόπιν καταγγελίας του Σ.Π. για  κληροδοτήματα Σ.Α., Ε.Κ.. Σ.Δ. (Φιλανθρωπικό Σωματείο Ελεήμων Εταιρεία Αθηνών — Γηροκομείο) σχηματίστηκε η με ΑΜΒ : ΩΟΙΕ 2011/11 ποινική δικογραφία και ασκήθηκε  ποινική δίωξη την 29-08-2013 για τις αξιόποινες πράξεις : α) της υπεξαίρεσης αντικειμένου  ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, που το είχαν εμπιστευθεί στον υπαίτιο λόγω της ιδιότητάς του ως διαχειριστή ξένης περιουσίας, το οποίο υπερβαίνει συνολικά σε ποσό τις εκατόν είκοσι  χιλιάδες (120.000) ευρώ, κατά συναυτουργία και κατ' εξακολούθηση και β) της απιστίας εκ  της οποίας η περιουσιακή ζημία υπερβαίνει το ποσό των 30.000 {τριάντα χιλιάδων} ευρώ, κατά συναυτουργία και κατ' εξακολούθηση (άρθρα 1, 2§1,14, 26§1α, 27, 45, 94§1, 98,  3752β-α, 1, 390εδβ-α ΠΚ), με παραγγελία διενέργειας κύριας ανάκρισης από τον  Ανακριτή του 301 Τακτικού Τμήματος Αθηνών. Σημειώνεται ότι στην ως άνω δικογραφία  έχουν συσχετισθεί και σι με ΑΒΜ : ΑΟΙΕ 2009/326, ΑΟΙΕ 2009/326 και ΑΟΙΕ 2009/407  ποινικές δικογραφίες.

 Περαιτέρω, όσων αφορά στην ειδικότερη υπόθεση που αναφέρεται στην ερώτηση σχετικά  με τον έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης του Γηροκομείου Αθηνών που διενεργήθηκε  από την Οικονομική Αστυνομία το Δεκέμβριο του 2013, κατόπιν εντολής των αρμοδίων  Εισαγγελέων Εγκλημάτων  Διαφθοράς σας γνωρίζουμε  ότι, σύμφωνα με το υπ', αριθμ. 17824/18-03-2014 έγγραφο του Γραφείου του Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς, σχηματίστηκε η με ΑΒΜ : ΕΔ 2014/234 ποινική δικογραφία, η οποία βρίσκεται στο στάδιο της προκαταρκτικής εξέτασης.

 Κατά τα λοιπά, αρμόδια να σας ενημερώσουν είναι τα συνερωτώμενα Υπουργεία, τα οποία Θεωρούμε βέβαιο άτι εφόσον, στο πλαίσιο σχετικών ερευνών, εντοπίσουν στοιχεία από τα οποία προκύπτουν αξιόποινες πράξεις θα τα θέσουν στην διάθεση των δικαστικών αρχών».

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

 1) Προτίθεται να δώσει άμεση εντολή μεταβίβασης των αναγκαίων εγγράφων εκ των ποινικών δικογραφιών από την Εισαγγελία Πρωτοδικών αλλά και την Εισαγγελία Διαφθοράς, σχετικών με τα κληροδοτήματα στο ΠΣΕΚΑ προκειμένου να προσκομιστούν στοιχεία από τα οποία θα προκύπτουν νε ενέργειες που έχουν λάβει χώρα μέχρι σήμερα σε σχέση με την ποινική διερεύνηση τυχόν αξιόποινων πράξεων της υπόθεσης, κατ σε ποιο αποτέλεσμα έχουν απολήξει , προκειμένου να λάβει απόφαση καταλογισμού ή όχι τα ΠΣΕΚΑ (όπως ζητά και το ΠΣΕΚΑ από το 2013);

 2) Προτίθεται να καταθέσει για την ενημέρωση ταυ συνόλου των βουλευτών, τα πόρισμα της Οικονομικής Αστυνομίας στην Βουλή, ώστε να ενημερωθούν άπαντες για την γενικότερη διαχείριση τέτοιων Σωματείων- Ιδρυμάτων;

 3) Προτίθεται υα καταθέσει στην Βουλή τα πόρισμα της Εισαγγελίας Διαφθοράς σχετικά με τις πολλές καταγγελίες που έχουν κατατεθεί στο γραφεία της κ. ΡάΪκου;

4) Προτίθεται να προχωρήσει σε αλλαγή του αστικού κώδικα και του κώδικα  πολιτικής δικονομίας των άρθρων που είναι σχετικά με τον διοίκησης στα σωματεία και ιδρύματα;

 Οι βουλευτές αιτούνται την κατάθεση των παρακάτω εγγράφων:

       1) Το πόρισμα της Οικονομικής Αστυνομίας σχετικά με τον έλεγχο διαχείρισης του Γηροκομείου Αθηνών.

      2) Το πόρισμα της Εισαγγελίας Διαφθοράς σχετικά με τις πολλές έχουν κατατεθεί στο γραφείο της κ. Ρέικου

Οι  ερωτώντες βουλευτές

 

Κυριακάκης Βασίλης

Αυλωνίτου Ελένη

Γαϊτάνη Ιωάννα

Δέδες Γιάννης

Δελημήτρος Κώστας

Δημαράς Γιώργος

Ζαχαριάς Κώστας

Θελερίτη Μαρία

Καββαδία Αννέτα

Καρακώστα Ευαγγελία

Καρασαρλίδου Φρόσω

Κατριβάνου Βασιλική

Καφαντάρη Χαρά

Κυρίτση Αγλαία

Κωστοπαναγιώτου Ηλίας

Μανιός Νίκος

Μιχελογιαννάκης Ιωάννης

Μπαλάφας Γιάννης

Παναγούλης Στάθης

Σεβαστάκης Δημήτρης

Σιμορέλης Χρήστος

Σκούμας Θανάσης

Σταθάς Γιάννης

Σταματάκη Ελένη

Σταύρος Γρηγόρης

Συρμαλένιος Νίκος

Φάμελλος Σωκράτης

Χαραλαμπiδου Δέσποινα

Ψαρρέα Ελένη

 

Πάταξη λαθρεμπορίου στα σύνορα με τη Βουλγαρία

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
 

ΣΥΡΙΖΑ

Αθήνα, 25 Ιουνίου 2015

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

 

Προς τους κ.κ. Υπουργούς:

1. Οικονομικών

2. Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης

 

ΘΕΜΑ: Πάταξη λαθρεμπορίου στα σύνορα με τη Βουλγαρία

Τα τελευταία χρόνια διαρκές είναι το πρόβλημα του λαθρεμπορίου προϊόντων όπως ξύλα, πέλλετ, ξυλόσομπες, αλλά και τσιμέντα, κουφώματα αλουμινίου, άλευρα, λιπάσματα κ.λπ., στα σύνορα με την Βουλγαρία. Από 1-1-2007 που καταργήθηκαν οι έλεγχοι στις πύλες εισόδου, το λαθρεμπόριο έχει αυξηθεί κατακόρυφα, αποτέλεσμα των ανύπαρκτων ελέγχων στα σύνορα, αλλά και των μηδενικών σχεδόν διασταυρώσεων στη διακίνηση.

Κατά καιρούς έχουν γίνει πολλές καταγγελίες από εκπροσώπους διαφόρων κλάδων που πλήττονται από το λαθρεμπόριο, για διακίνηση προϊόντων στο πλαίσιο ενδοκοινοτικών συναλλαγών με εικονικά ή πλαστά τιμολόγια ή/και χωρίς καθόλου φορολογικά στοιχεία αλλά και παραστατικά ποιότητας. Τα συνοδευτικά παραστατικά - όταν υπάρχουν - μετά την παράδοση των εμπορευμάτων καταστρέφονται και από τις δύο πλευρές.

Η κατάσταση αυτή έχει ως αποτέλεσμα την μεγάλη απώλεια εσόδων για τα δημόσια ταμεία - που τόσο τα έχει ανάγκη η χώρα - αλλά και τη δημιουργία επιπλέον προβλημάτων στις ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους αντίστοιχους κλάδους λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού. Κλάδοι όπως οι επιχειρήσεις βιομάζας, κατασκευής συστημάτων θέρμανσης, τσιμέντου, κουφωμάτων αλουμινίου, λιπασμάτων κ.λπ. πλήττονται ανεπανόρθωτα, αφού μειώνονται δραματικά τα έσοδά τους. Σε πολλές περιπτώσεις η μείωση αυτή ξεπερνά το 60%. Αυτό φυσικά έχει άμεσες επιπτώσεις και στην απασχόληση.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των επιχειρήσεων βιομάζας. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ελληνικού Συλλόγου Βιομάζας, περισσότεροι από 55.000 τόνοι πέλετ και 200.000 τόνοι καυσόξυλων έχουν εισήλθαν το 2014 στη χώρα μας με εικονικά τιμολόγια. Σύμφωνα με τα όσα έχει καταγγείλει ο σύνδεσμος στις ελεγκτικές Αρχές, οι οδηγοί των οχημάτων έχουν μαζί τους πλαστά παραστατικά με ψευδή στοιχεία ΑΦΜ και τυχαία ονόματα παραληπτών, τα οποία στη συνέχεια καταστρέφουν. Στα τελωνεία - λόγω της ένταξης της Βουλγαρίας στην Ε.Ε.- οι έλεγχοι έχουν καταργηθεί και ζητείται μόνο το διαβατήριο των οδηγών. Παράλληλα, ο τελικός καταναλωτής δεν ενδιαφέρεται για νόμιμο παραστατικό αγοράς του καυσίμου με αποτέλεσμα να ενισχύει όλο το σύστημα φοροδιαφυγής - λαθρεμπορίας.

Αντίστοιχο παράδειγμα αποτελεί ο κλάδος των κουφωμάτων αλουμινίου, ο οποίος πλήττεται πέραν της οικονομικής κρίσης και της κατάρρευσης της οικοδομικής δραστηριότητας και από τη λαθραία διακίνηση προϊόντων. Αποτέλεσμα η πτώση του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων ειδικά στην Βόρεια Ελλάδα κατά 80% η οποία οδήγησε στο κλείσιμο του 50% των μονάδων αλουμινοκατασκευών και των 4 μεγάλων εργοστασίων διέλασης στην περιοχή.

Το θεσμικό πλαίσιο, όπως αυτό διαμορφώθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, κατήργησε ουσιαστικά τον ελεγκτικό ρόλο του ΣΔΟΕ, ενώ οι ελλείψεις προσωπικού στις εφορίες δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για εντατικοποίηση των ελέγχων και πάταξη του λαθρεμπορίου. Παράλληλα έχει ατονίσει πλήρως ο προληπτικός έλεγχος με αποτέλεσμα την ανεξέλεγκτη δράση των λαθρεμπόρων. Έτσι καλείτε η σημερινή κυβέρνηση, της οποίας το Πρόγραμμα περιλαμβάνει την ανάπτυξη πρωτοβουλιών για την πάταξη του λαθρεμπορίου, να προχωρήσει άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες ώστε αυτό να καταστεί δυνατό.

Τέλος, πρόσφατα υπογράφτηκε τριμερής συμφωνία μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας και Τουρκίας για την ίδρυση και λειτουργία «Κοινού Κέντρου Επαφής», καθώς και για την αστυνομική και τελωνειακή συνεργασία μέσω ανταλλαγής πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο με στόχο την αντιμετώπιση της παράτυπης μετανάστευσης και του λαθρεμπορίου.

Με δεδομένο ότι:

  • Είναι άμεση η ανάγκη πάταξης του φαινομένου, αφού κάθε ημέρα που περνά χάνονται πολύτιμα έσοδα από τα δημόσια ταμεία, επιχειρήσεις κλείνουν λόγω αθέμιτου ανταγωνισμού, θέσεις εργασίας χάνονται.
  • Τα δύο μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζονται: α) στα τελωνεία, όπου κανείς δεν γνωρίζει τι προϊόντα περνούν από εκεί και αν γίνεται έλεγχος σ' αυτά και β) στη διακίνηση, όπου πρακτικά δεν γίνεται καθόλου έλεγχος.
  • Ο έλεγχος που θα γίνεται πρέπει να είναι συνεπής, ουσιαστικός και πλήρης, με άμεση ηλεκτρονική διασταύρωση των εγγράφων.
  • Είναι αναγκαία η άμεση εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου που ήδη υπάρχει κατά της λαθρεμπορίας σε συνδυασμό με την αυστηροποίηση των ποινών για τους λαθρεμπόρους.
  • Είναι δεδομένη η πρόθεση της κυβέρνησης για ανάληψη πρωτοβουλιών προς την κατεύθυνση της πάταξης του λαθρεμπορίου.

 

Eρωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  1. 1.Ποια μέτρα εξετάζουν τα Υπουργεία να πάρουν, ώστε να καταπολεμηθεί αποτελεσματικά το λαθρεμπόριο προϊόντων στα σύνορα με τη Βουλγαρία;
  2. 2.Θα ενισχυθούν οι ελεγκτικές υπηρεσίες με μέσα και προσωπικό ώστε οι έλεγχοι να αυξηθούν και να είναι αποτελεσματικοί και άμεσοι, ιδιαίτερα στο κομμάτι που αφορά τη διακίνηση;
  3. 3.Εξετάζεται η αναπροσαρμογή του θεσμικού πλαισίου σε σχέση με την αυστηροποίηση των ποινών για λαθρεμπορία;
  4. 4.Ποιες ακριβώς δράσεις κατά του λαθρεμπορίου περιλαμβάνει η πρόσφατη τριμερής συμφωνία που υπεγράφη με τη Βουλγαρία και την Τουρκία;

 

Οι ερωτώντες Βουλευτές

 

 

Φάμελλος Σωκράτης

 

Αμμανατίδου Ευαγγελία (Λίτσα)

 

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

 

Αυλωνίτου Ελένη

 

Βάκη Φωτεινή

 

Βαρδάκης Σωκράτης

 

Γιαννακίδης Ευστάθιος

 

Γκαρά Αναστασία

 

Δημητριάδης Δημήτριος

 

Διαμαντόπουλος Ευάγγελος

 

Εμμανουηλίδης Δημήτριος

 

Ζάννας Ζήσης

 

Ζαχαριάς Κωνσταντίνος

 

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

 

Ιγγλέζη Αικατερίνη

 

Ιωαννίδης Ηλίας

 

Καββαδία Ιωαννέτα (Αννέτα)

 

ΚαΙσάς Γεώργιος

 

Καραγιαννίδης Χρήστος

 

Καρακώστα Ευαγγελία (Εύη)

 

Καρασαρλίδου Φρόσω

 

Καφαντάρη Χαρά

 

Κουρεμπές Θεοφάνης

 

Κριτσωτάκης Μιχάλης

 

Κυρίτση Αγλαΐα

 

Λαπαβίτσας Κωνσταντίνος

 

Λάππας Σπύρος

 

Μηταφίδης Τριαντάφυλλος

 

Μητρόπουλος Αλέξης

 

Μιχαλάκης Νικόλαος

 

Μιχελογιαννάκης Ιωάννης

 

Μπαλαούρας Γεράσιμος

 

Μπαξεβανάκης Δημήτριος

 

Μπάρκας Κωνσταντίνος

 

Ουρσουζίδης Γεώργιος

 

Πάντζας Γεώργιος

 

Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)

 

Σαντορινιός Νεκτάριος

 

Σεβαστάκης Δημήτριος

 

Σμίας Χρήστος

 

Σταθάς Ιωάννης

 

Συρίγος Αντώνιος

 

Τεκτονίδου Κυριακή (Βούλα)

 

Τζαμακλής Χαρίλαος

 

 

 

Τσίρκας Βασίλειος

 

 

 

Χαραλαμπίδου Δέσποινα

 

 

 

Ψαρρέα Ελένη

ΔΙΑΣΩΣΗ ΤΟΥ ΤΑΠΙΛ ΤΑΤ

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

ΣΥΡΙΖΑ

Ερώτηση

Προς τον κ. Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης             25 Ιουνίου 2015

 

ΘΕΜΑ: ΔΙΑΣΩΣΗ  ΤΟΥ  ΤΑΠΙΛ ΤΑΤ

Το  ΤΑΠΙΛ ΤΑΤ είναι επικουρικό ταμείο, που ασφαλίζει υποχρεωτικά για Επικουρική σύνταξη τραπεζικούς υπαλλήλους προερχόμενους από τις πρώην Τράπεζες IOΝΙΚΗ(τώρα AΙpha Βaηk), Μακεδονίας -Θράκης(τώρα Πειραιώς), ΕΡΓΑΣΙΑΣ - ΚΡΗΤΗΣ_ΑθΗΝΩΝ(τώρα EUROBANK), Εθ ΝΟΚΑΡΤΑΣ(Εθνική) και ΑΤΤΙΚΗΣ.

Πρόκειται για αυτοδιαχειριζόμενο ταμείο, το οποίο την 16.4.2015 ασφάλιζε 11171 τραπεζικούς  υπαλλήλους (4868 εργαζόμενους  και 6.303 συνταξιούχους).

Τα επικουρικά βοηθήματα προς τους 5.303 συνταξιούχους του ταμείου έχουν μειωθεί την τελευταία 3ετία κατά 72%.

Η περιουσία του ΤΑΠΙΛ Τ ΑΤ σύμφωνα με την αναλογιστική μελέτη του 8/2014 ανέρχεται σε σύνολο χαρτοφυλακίου 240.618.704,60 ευρώ ,πλέον δύο ακινήτων που διαθέτει.

Η βιωσιμότητα του Ταμείου σύμφωνα με την ίδια Αναλογιστική Μελέτη, με τις σημερινές μειωμένες συντάξεις προβλέπεται μέχρι το 2036 (δηλ. μπορεί να καταβάλλει συντάξεις για 22 ακόμη χρόνια).

Σημειώνουμε ότι η ζημία του ταμείου από το Ρ51 ανήλθε σε 110.000.000 ευρώ, πλέον των 80.000.000 ευρώ από την πτώση των μετοχών στις οποίες είχε επενδύσει κατά το παρελθόν. Επίσης το ΔΣ του Ταμείου ποτέ δεν απαίτησε από τις εργοδότριες τράπεζες. να καλύψουν  τα ελλείμματα που  προκάλεσαν ο ι πρόωρες εθελούσιες συνταξιοδοτήσεις.

Σήμερα όμως η Εργοδοσία (τράπεζες Alpha Βαnk και Eurobank) έχουν ως στόχο τη διάλυση του ταμείου και την μεταφορά των αποθεματικών (240.618.704,50 ευρώ) σε θυγατρικές ασφαλιστικές τους, για δημιουργία του συνταξιοδοτικού ιδιωτικού προγράμματος.

Έτσι το ΔΣ του ΤΑΠΙΛΤ -ΑΤ διαγράφει με αυθαίρετη απόφασή του 2.181 συνταξιούχους, μετά από 25 χρόνια συμμετοχής τους στα κοινά για να μην έχουν δικαίωμα συμμετοχής στην ψηφοφορία τροποποίησης του Καταστατικού του Ταμείου, που θα επιτρέπει την «Αυτοδιάλυση του Ταμείου, την Ομαδική Αποχώρηση και την συνολική μεταφορά των εισφορών τους στα ταμεία των Συλλόγων». Η διαγραφή των συνταξιούχων έγινε με την πρωτόγνωρη μέθοδο του ισοζυγίου των ληφθεισών συντάξεων και των καταβληθεισών εισφορών.

Προχώρησε δε το ΔΣ του Ταμείου σε Γ.Σ. την 1η Μαρτίου και σε ψηφοφορία για αλλαγή Καταστατικού. Οι αλλαγές αυτές ανοίγουν το δρόμο για τη διάλυση του ταμείου και μεταφορά των ασφαλισμένων σε ιδιωτική ασφαλιστική εταιρεία. Οι σύλλογοι των συνταξιούχων έχουν ήδη προσφύγει δικαστικά κατά του ΤΑΠΙΛΤ -ΑΤ για την διαγραφή των 2.181 συνταξιούχων, ενώ ζητούν και την ακύρωση της Γ.Σ. (σχετική ανακοίνωση της ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΙΚΩΝ ΤΡΑΠΕΖΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ Ο.Σ.Τ.Ο.Ε. της 16.4.2015)

Η υλοποίηση των ανωτέρω σχεδίων θα έχει σαν αποτέλεσμα, σύμφωνα με το νέο Καταστατικό , την άμεση κατάργηση της Επικουρικής Σύνταξης για 5000 συνταξιούχους και την καταβολή σε 1303 συνταξιούχους μηνιαίου βοηθήματος από 30-60 ευρώ.

Επειδή,

• Η επικουρική ασφάλιση είναι δημόσια κοινωνική ασφάλιση

 • Το ΤΑΠΙΛΤ-ΑΤ είναι ταμείο κοινωνικής ασφάλισης με βάση του νόμο 2084/1992

 • Πρόθεση της κυβέρνησης είναι να διατηρηθεί ο αναδιανεμητικός χαρακτήρας της κοινωνικής ασφάλισης για κοινωνικούς και αξιακούς λόγους.

Ερωτάται ο κ. υπουργός: •

-Θα προχωρήσει σε συγκεκριμένες ενέργειες ώστε να αποτρέψει την επαπειλούμενη διάλυση του ΤΑΠΙΛΤ ΑΤ και την επιστροφή των εισφορών των ασφαλισμένων στους Συλλόγους των εν ενεργεία εργαζομένων μέσα από το αποθεματικό των 240.618.704,60 που έχει δημιουργηθεί ,καθώς και τη μεταφορά, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, των 6.303 σημερινών συνταξιούχων στο ΕΤΕΑ, για συνέχιση της επικουρικής τους σύνταξης, χωρίς αποθεματικά;

- Θα συμβάλει στη διατήρηση και συνέχιση λειτουργίας του εν λόγω Αυτοδιαχειριζόμενου Επικουρικού Ταμείου και στη διάσωση των σημαντικών αποθεματικών του, από τις ορέξεις εκμετάλλευσης συγκεκριμένων ασφαλιστικών εταιριών, θυγατρικών τραπεζών;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)

Λεουτσάκος Ευστάθιος (Στάθης)

Μπαλαούρας Γεράσιμος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Σταθάς Ιωάννης

Χαραλαμπίδου Δέσποινα

Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Κοινοβουλευτικο Εργο Ερωτήσεις